HUR TRÄNAR MAN KARATE

Få idrotter ger en mer allsidig träning än karate. Förutom att du lär dig ett självförsvar tränar du upp smidighet, styrka, koordination, snabbhet och balans.
Dessutom tränar du i princip vänster och höger sida lika mycket. Detta gör att din koncentration och ditt kroppsmedvetande ökar. I sin tur leder detta bland annat till ett flertal stresshämmande faktorer.
Förutom en allsidig uppvärmning består ett karatepass oftast av tre komponenter: Kihon, Kata och Kumite. Var och en spelar en avgörande roll för att utveckla maximal färdighet.

KIHONTRÄNING (GRUNDTRÄNING)
Består av slag, sparkar , blockeringar. Dessa tekniker tränas från första dagen och därefter alltid, d v s för att hela tiden sträva efter att uppnå maximal effekt i respektive teknik måste tekniken kontinuerligt tränas. Förutom händer och fötter används på avancerad nivå även knä, armbågar samt andra delar av kroppen.


KUMITE (FIGHTING/SPARRING
Kontrollerad sparring med motståndare. Teknikerna är kontrollerade men lätt kontakt mot kroppen är tillåten. Vid avancerad sparring för brun- och svartbälten tillåts även lätt kontakt mot ansiktet samt hård men välkontrollerad kontakt mot kroppen, så kallad "skin touch".
Det finns fyra huvudgrupper kumite:
Fem- eller trestegs sparring - oftast för nybörjare
Ippon kumite - förutbestämda grundtekniker
Jiyu ippon kumite - en kombination av Ippon kumite och fri fighting
Jiyu kumite - fri fighting men med väl kontrollerade tekniker.

KATA (FORM)
Serie av ett bestämt antal förutbestämda rörelser som simulerar försvar mot attacker från en eller flera motståndare. I dessa serier kombineras grundteknikerna i en serie av förutbestämda tekniker. Kata kombinerar offensiva och defensiva tekniker och kroppsförflyttning åt olika håll.

ÅLDER SPELAR INGEN ROLL

Det spelar ingen roll hur gammal du är eller om du är kille eller tjej. Givetvis, tidigare du börjar, bättre är det. Så är det med all träning.
Och ingen annan sport ger dig samtidigt möjlighet att träna riktigt självförsvar och ger dig bättre kondition.



BARNTRÄNING
Generellt kan barn börja träna karate i 7-8 års ålder, det vill säga när de är i yngre skolåldern. Att starta tidigare kan vara svårt om man ser på de rent tekniska aspekterna. Det är mycket upp till föräldrarna att avgöra när deras barn kan börja träna då mognad och fysik på yngre barn varierar.

I första hand är målet att bygga en positiv karaktär, inte att låta barnet börja för att i första hand hon/han skall bli ”tuffare”. Genom att träna karate mår barnet bra och får en trygghet i att kunna karate.
Yngsta ålder kan variera mellan de olika klubbarna, därför kontakta den klubb du vill träna i.
TUFFARE TRÄNING OM DU ÄR TONÅRING
Karate är den perfekta sporten för tonåringar. Med sin variation av tekniker, inte minst att man använder både händer och fötter i träningen, är det även en bra grund om man sedan är en skulle vilja prova på andra kampsporter. SamGivetvis är tempot tuffare och teknikerna mer avancerade i ungdomsgrupperna.

TRÄNING FÖR VUXNA HELA LIVET
Karate passar män och kvinnor i alla åldrar och kroppsbyggnad. Är du till exempel +60 år kan det alltid vara bra att ha en allmän grundkondition när du börjar. Att komma i form är inte något problem – konditionen förbättras genom att du tränar. Istället är det tålamod som är nyckeln! Det finns de som tränar trots att de är närmare 80 år.

FÖRDELAR MED ATT BÖRJA TRÄNA KARATE:
Du kommer i form och få mer energi
...du känner dig friskare och reducerar stress
...du gå ner i vikt, ökar muskelstyrkan och din uthållighet
...du stärker din självkänsla
...du lär dig självförsvar, något du alltid kan ha nytta av





Karate passar alla,
gammal som ung, kille eller tjej. Du måste dock ha fyllt åtta år för att börja träna.


Klubbarna har nybörjare-, barn-, ungdoms- och vuxen- grupper,  i sin tur är uppdelade i bältesgrader för att träningen ska bli så effektiv som möjligt.
 

De flestas mål är svarta
bältet. Men för andra är
detta bara början.

Du börjar med kyu-grader och när du klarar ditt svarta bälte kallas det DAN-grader. Det finns även olika DAN varför du kan fortsätta träna och gradera dig hela livet.

 





 
 
         
SKÅNES KARATEFÖRBUND.
c/o GAK ENIGHET
Fagerstagatan 1, 214 44 Malmö.

  Ordförande Leif Almö
Email: almo [at] scandnet.com
  Drift av webbsida: ScandNet AB
För tekniska frågor om karate.se kontakta
webmaster [at] karate.se